البته رقابت سازمانیافته تنها راه برای نوآوری نیست: توسعه هواپیماهای بدون سرنشین حتی بدون بلیط هواپیما مشهد تهران آن نیز سرعت گرفته است. امروزه ارزانترین پهپادها کمتر از 50 دلار آمریکا قیمت دارند، اگرچه آنها فقط میتوانند در داخل خانه پرواز کنند و قابلیت پرواز بسیار محدودی دارند. هواپیماهای بدون سرنشین سرگرمی با هزینه صدها دلار می توانند شاهکارهای هوازی خیره کننده ای را در دستان یک خلبان ماهر انجام دهند. پهپادهای قادر به پرواز مستقل نیز در دسترس هستند، اگرچه هزاران دلار هزینه دارند و برای اهداف تخصصی تر مانند تحقیقات علمی، فیلمبرداری، اجرای قانون، و جستجو و نجات استفاده می شوند.
پیشبرد کنترل و آگاهی
پهپادهای مورد استفاده در مسابقات (و در واقع، همه پهپادهای چند روتور فعلی) دارای سخت افزار و نرم افزار برای بهبود پایداری هستند. این اساساً یک خلبان خودکار سطح پایین است که مسئول "تعادل" وسیله نقلیه است. خلبان انسان زوایای شیب جلو/پشت و چپ/راست وسیله نقلیه و مقدار نیروی رانش کل و همچنین سرعت چرخش و تغییر جهت وسیله نقلیه را کنترل می کند.
دلیلی وجود ندارد که این کار باید از طریق چوب های کنترلی انجام شود، همانطور که در حال حاضر رایج است: خلبانان می توانند به جای آن از یک گوشی هوشمند برای کنترل پهپاد استفاده کنند. در واقع، هیچ دلیلی وجود ندارد که چرا باید کنترل هواپیماهای بدون سرنشین با استفاده از یک رابط فیزیکی انجام شود: اخیراً دانشگاه فلوریدا میزبان یک مسابقه هواپیمای بدون سرنشین (بسیار ابتدایی) با استفاده از رابطهای مغز و ماشین برای کنترل پهپادها بود.
هواپیماهای بدون سرنشین مسابقه ای که توسط سیگنال های مغزی هدایت می شوند.